Effektiv inlärning


Hjärnan fungerar som bäst när vi är avslappnade men ändå alerta. Det är då vi lär oss bäst och det är även då vi får våra ljusaste idéer. Exempel på sådana tillfällen är precis innan vi somnar eller när vi gör något invant och repetitivt, tex diskar eller promenerar. Det kan också vara när vi tittar på en vacker solnedgång. Det är tillfällen när vi för en stund släpper alla tankar och bara är.

Om du tänker efter så kan du säkert hitta sådana tillfällen när plötsligt lösningen på något problem har bara trillat ner som en blixt från klar himmel. När vi är i dessa medvetandetillstånd är den dominerande frekvensen i hjärnan på alfa-nivå, dvs. mellan 7 och 14 svängningar per sekund.

Om du medvetet går in i denna medvetandenivå när du ska lära dig något nytt, så lär du dig mycket effektivare. Det här är något som varje lärare borde känna till och utnyttja i sin undervisning. Med mentala tekniker kan varje barn förbättra sina resultat i skolan. I våra kurser utnyttjar vi detta faktum genom att hålla de viktigaste delarna av undervisningen när eleverna befinner sig i djup avslappning med dominanta alfa-frekvenser i hjärnan.

Det finns många sätt att ta sig dit. Man kan göra olika avslappningsövningar, lyssna på klassisk musik, göra yogiska andningsövningar eller varför inte lägga sig i en floating-tank…

Man löser också problem bättre i detta medvetandetillstånd. Problemet är bara att de flesta människor som lyckas gå ner i alfa-medvetande, genast flyger upp i det aktiva livets beta-frekvenser så fort man börjar tänka aktivt igen och då tappar man sin kreativitet. Just det här går vi förbi i Silva-kurserna genom att via speciellt utprovade metoder träna på att snabbt gå ner i alfa och sen stanna kvar där trots att hjärnan är aktiv.

Intressant? Dela gärna!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on TumblrEmail this to someone