7 Tips för att stärka din intuition


Alla har vi tillgång till en inre GPS – ett otroligt användbart redskap för att navigera oss fram så smidigt som möjligt i livet. Vissa kallar det för magkänsla, andra för intuition eller sjätte sinne. Det här är en förmåga vi alla har mer eller mindre utvecklad. Det fina i kråksången är att vi med rätt träning kan förstärka den här förmågan och genom det få mer flyt i livet.

Turbo-träningen får du om du väljer att gå en Silva-kurs. Det finns dock mycket du kan göra hemma för att starta processen. Här kommer några av mina bästa tips!

  1.  För att få kontakt med din intuition behöver du lära dig att gå in i ett avslappnat tillstånd och släppa alla tankar. Tankar kan komma och gå men du ska inte lägga vikt vid dem. Det är i frånvaron av vardagens alla tankar som du kan uppfatta intuitiva budskap av olika slag. Öva på att regelbundet räkna baklänges. Sitt eller ligg i en lugn miljö, blunda och räkna sakta från 100 till 1, en siffra för varje utandning. Tappar du bort dig så börja om någonstans – du behöver inte börja om från början.
  2. När du vaknat på morgonen – innan du öppnar ögonen – känn efter vilken känsla du har i kroppen och försök komma ihåg vad du drömt om. Rekonstruera så mycket av drömmen som du kan. Tänk igenom den några gånger så att den fastnar i ditt medvetande innan du öppnar ögonen. Ha en skrivbok och en penna på nattduksbordet där du skriver ner varje morgon vad du minns från dina drömmar. Tolka inte, döm inte – bara skriv. Ta med känslor, färger, dofter och andra sinnesintryck från drömmen om möjligt
  3. Träna på att känna in tiden. Varje gång under dagen du undrar vad klockan är. Blunda ett ögonblick och känn efter vad du tror att hon är innan du kollar. Med träning blir du allt mer exakt i din inre klocka.
  4. Bryt dina mönster. Gör varje dag någonting på ett nytt sätt. Det kan vara stora saker som att gå en kurs i något som du aldrig tänkt på att gå eller att ta ledigt en dag och sätta dig på bussen/tåget till en ort eller ett ställe där du aldrig varit. Det kan vara mindre saker som att ta en annan väg hem från jobbet eller att äta lunch med en annan kollega än du brukar. Det kan vara minisaker som att lägga dig åt andra hållet i sängen under natten eller att välja te istället för kaffe till frukost.
  5. Känn in istället för att tänka. Träna på att använda magkänslan istället för intellektet när du ställs inför ett val. Börja med små saker. Det kan vara att välja om du ska ta höger eller vänster när du är ute och promenerar eller vilken kompis du ska bjuda på middag. Välj med magkänslan och notera sedan vad dina val leder till. Små val kan göra större skillnad i ditt liv än du förmodligen är medveten om.
  6. Släpp ditt motstånd. I det moderna samhälle vi lever där rationalitet klassas högre än intuition har vi ofta motstånd till de intuitiva känslor och tankar vi faktiskt får. Försök att släppa detta motstånd och bara ha ett öppet sinne. Anta en lekfull attityd när du experimenterar med din intuition. Bli barnet som upptäcker utan filter – och se vad som händer.
  7. Så fort du får en känsla av någonting, skriv upp det och kolla upp sen hur ofta du har rätt. Det kan handla om en känsla du har inför en person du ska träffa, vilket väder de ska bli, vilket parti som skall vinna i ett val eller något helt annat. Testar du det här ofta så kommer du att se att du allt oftare får rätt.

    Anteckningsbok till din intuitionsträning

    Se till att du har en särskild anteckningsbok bara för intuitionsträningen. Gärna en fin bok, men liten, så att du kan ha den med dig i väskan när du går hemifrån.

Lycka till!

Intressant? Dela gärna!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on TumblrEmail this to someone