6 viktiga faktorer för att hjärnan skall fungera optimalt


ALLA VILL VI HA ETT LÅNGT LIV MED EN FRISK HJÄRNA. En hjärna som låter kroppen fungera optimalt, som håller psyket i balans, som leder oss framåt i livet med god intuition – och som skapar ett klart och vaket intellekt. Frågan är bara hur man lyckas skapa detta i sitt liv. Många faktorer spelar naturligtvis in, som arv och miljö, men några enskilda saker finns det som vi alla kan påverka för att öka chanserna betydligt.

brain-744207_1280

  1. HJÄRNANS GENOMBLÖDNING
    Hjärnan behöver massor av glukos och syre för att klara av sitt jobb optimalt. Eftersom detta förs till hjärnan med hjälp av blodet så är blodcirkulationen livsviktig. Trots att hjärnan är ett relativt litet organ så går ca 20% av allt blod som hjärtat pumpar ut i kroppen just till huvudet för att försörja hjärnan. Vid för lågt blodtryck/dålig cirkulation har blodet svårt att nå ut till extremiteterna. Det de flesta av oss själva känna av. När man är inaktiv för länge så blir händer och fötter ofta kalla. Huvudet är också en extremitet och kalla händer och fötter är en varningsklocka för att cirkulationen till hjärnan inte heller är tillräckligt bra för optimal hjärnfunktion. Det är en av anledningarna till att det är bra med regelbunden träning.Hur hårt behöver man då träna? Faktiskt behövs inte så mycket för att optimera cirkulationen till hjärnan. Något utav följande duger bra:
    – En rask promenad på ca 30 minuter varje dag.
    – En daglig joggtur på 15 minuter.
    – Cykla 15 minuter per dag.
    – Dansa en kvart för dig själv eller tillsammans.
  2. EN KOST SOM BEFRÄMJAR HJÄRNAN
    Hjärnan behöver inte bara syre och jämn tillförsel utav socker utan också bra fetter, proteiner etc. Kosten påverkar i högsta grad hur hjärnan fungerar. Bra hjärnmat är:- Fullkornssäd som havre, råg, korn, quinoa, fullkornsris…
    – Essentiella fettsyror från tex lax, sardiner, avocado, nötter, olivolja, linfrö och pumpakärnor.
    – Frukt och grönt, men särskilt blåbär, jordgubbar och citrusfrukter, tomater, broccoli och spenat.
    – Ägg
  3. NEJ TACK! TILL HJÄRNANS TRE STÖRSTA FIENDER
    Tobak, övervikt och stress är tre faktorer som påverkar hjärnan mycket negativt. Nikotinet från tobak når hjärnan via blodet och har samma effekt här som i resten av kroppen. Det drar ihop blodkärlen och försämrar därför avsevärt hjärnans genomblödning. Nikotinet når även binjurarna där det bidrar till frisättning av adrenalin. Stress frisätter också adrenalin i binjurarna. Resultatet blir att cetrala nervsystemet stimuleras till att skapa högt blodtryck, högre puls, högre insulinfrisättning från bukspottkörteln etc. Med högre insulinfrisättning får kroppen lättare att lagra in socker och fett och övervikt blir ofta fallet.Blodkärlen blir stela och förfettade och bidrar till sämre cirkulation.  Risken att få små proppar i hjärnan eller stroke ökar dramatiskt.
  4. TRÄNA DIN HJÄRN-MUSKEL!
    Hjärnan är precis som våra muskler, den behöver ständig träning för att hålla sig stark och alert. Här handlar det dock inte om fysisk träning utan snarare mentala situps. Visst, korsord kan vara bra, liksom att sticka eller göra något annat finmotoriskt med händerna. Den riktiga superträningen handlar dock om att träna på inre visualisering och intuitionsträning. Här ingår även djupavslappning och meditation. Vill du komma igång och träna hjärnan på riktigt så rekommenderar vi en Silva-kurs där vi lär ut och praktiserar hjärngympa en hel helg.
    Du kommer dock också ganska långt genom att vara nyfiken i livet, våga prova på nya saker hela tiden och lära dig nytt. Varför inte lära dig ett nytt språk? Det ger god träning för hjärnan.
  5. ANDAS PÅ RÄTT SÄTT
    Lär dig att andas rätt. Det är viktigt att andas med magen och att inte hyperventilera. Blir vi stressade så tenderar vi att andas ytligt och snabbt, vilket leder till att man ventilerar ut för mycket koldioxid. Med för låg halt koldioxid i blodet kan cellerna inte ta upp tillräckligt med syre. Detta påverkar naturligtvis hela kroppen, men i högsta grad även hjärnan. Vill du lära dig mer om detta så kom gärna på ett föredrag om effektiv andning.
  6. UTNYTTJA KRAFTEN FRÅN POSITIVA KÄNSLOR
    Vardagsstressen, bekymmer, oro eller en negativ grundinställning till livet leder till en förändrad kemisk miljö i hjärnan då nivåerna av kolesterin och adrenalin stiger. Detta leder till genomblödningsstörningar i hjärnan som på sikt kan vara hälsovådliga. Positiva känslor däremot har visat sig lindra smärta effektivare än värktabletter. De tillför extra energi som du kan behöva i ditt liv och de gör dig lycklig. Försök därför följa följande råd:- Tappa inte humöret. Fokusera på det som är positivt och det som gör dig glad. Du har alltid ett val vad du ska fokusera på.
    – Praktisera regelbundet yoga, qi gong, meditation eller någon annan avspänningsteknik. Det hjälper dig få kontakt med dig själv och vara här och nu. Då blir det enklare att se vad som är viktigt i livet.
    – Ta dig tid för sociala kontakter. Gå ut med dina vänner, gör något med familjen. Lås inte in dig hemma i din ensamhet!
    – Se till att få skratta mycket. Helst tillsammans med andra, men annars kan du gå på roliga filmer eller på skrattyoga. Skrattet är mycket nyttigare än de flesta av oss förstår.
Intressant? Dela gärna!Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on TumblrEmail this to someone